Voittoja, tappioita ja talouslukuja – yrittäjä, tunne yrityksesi numerot

Homma on mennyt vakavammaksi.

Voittoja ja tappioita

Tammi-helmikuussa Identiolla oli kova halu joihinkin avainasiakkuuksiin ja käytimme paljon paukkuja niiden saamiseksi. Yhdessä potentiaalisessa projektissa kävi niin, että teimme hetken yhteistyötä, mutta emme lopulta saaneet kyseistä asiakkuutta. Tekemiseen ei löytynyt yhteistä säveltä.

Tilanteessa muistui taas mieleen, että jos keskittyy liikaa yhteen tavoitteeseen, se on pois muusta päivittäisestä työstä. Tavoitteiden pitää aina olla sen kokoisia, että ne eivät vaaranna liikaa muuta tekemistä. Pakkasella emme ole tällaisista haasteista huolimatta koskaan käyneet ja olemme aina käyttäneet rahaa fiksusti.

Haluamme ottaa sellaisia riskejä, että niiden realisoituessa olemme vielä ihan ok.

Kun on mukana tällaisessa konsulttibisksessä, niin kyllä konsulttien täytyy laskuttaa projekteissa. Varasimme heitä pitkään sellaisiin projekteihin, joiden annettiin ymmärtää lähtevän liikkeelle. Ne eivät kuitenkaan lähteneet.

Olemme puhuneet jo pitkään, että tällaisiin tilanteisiin täytyy olla varattuna kassaan rahaa. Pari huonompaa kuukautta ei saa vaarantaa yrityksen tulevaisuutta.

Maalis-huhtikuussa teimme paljon töitä myynnin eteen. Löysimme kaikille projektit ja saimme muutaman oman asiakkuuden. On ollut todella hienoa seurata, miten tämä kevät on mennyt. Kuten sanottu, otimme alkuvuodesta vähän takkiin, mutta toisaalta nyt voitimme 10 muussa asiassa. Muutamat asiakkuudet kasvoivat myös merkittävästi kevään aikana.

Viimeisten parin kuukauden aikana perustajakollegani Sami on ottanut enemmän haltuun yrityksen lukuja ja dataa. Hän kommentoi tämän hetkistä tilannetta:

– Olen ollut yrittäjänä onnekkaassa asemassa. Joonaksella on ollut paljon enemmän firman pyörittämiseen liittyviä asioita hoidettavanaan. Olen päässyt pienemmällä työllä, vaikka tietysti minun työni on ollut sitten jossain muualla. Ensimmäiset kaksi vuotta meni töitä tehdessä niin, että projekteja saattoi olla kolme kerrallaan ja laskutusta oli jopa 77 tuntia viikossa. Nyt kun meitä on paljon enemmän, oma panokseni ei ole enää 100% jostakin asiakkuudesta, vaan esimerkiksi 16%. Olen tehnyt aiemmin kovan työn, jotta firma on lähtenyt liikkeelle, mutta nyt olemme päässeet siihen pisteeseen, että se ei ole pakollista. Minun ei tarvitse tehdä 80 tuntia viikossa, että yrityksemme pärjää.

– Minulla on ollut viime aikoina enemmän mahdollisuuksia katsoa asioita sivulta tai ulkopuolelta. Minun on ollut helppo tuoda asioita esiin datan ja lukujen kautta. Haluan, että ne auttavat ihmisiä johtamaan yritystä paremmin. Jos ei ole johtavassa asemassa, niin osaa tehdä yrityksen kannalta hyviä päätöksiä, koska kaikilla on pääsy samaan dataan. Se tuo läpinäkyvyyttä toimintaamme.

Kulunut vuosi: pääpointit ja numeroita

  • Liikevaihtomme on tuplaantunut. Tulos on kärsinyt hieman, sillä olemme investoineet kasvuun. Pudotus ei ole hälyttävä, mutta tottakai sen huomaa.
  • Kun siirtyy 10 henkilön yrityksestä 20 henkilöön, alkaa myös tapahtua paljon. Viestejä tulee jatkuvasti asiakkailta ja potentiaalisia asiakkailta.
  • Ihmiset tuntevat meidät paremmin ja ottavat yrityksemme vakavammin.
  • Henkilöstokulut kasvavat tietysti paljon, kun yritys kasvaa.
  • Työn määrä kasvaa, kun henkilöstöä tulee lisää. Yrittäjän täytyy jatkuvasti varmistaa, että hommat sujuvat yhtä moitteettomasti kuin ennenkin.

Jos perustaisimme yrityksen uudelleen nyt, tekisimme varmasti monta asiaa eri tavalla tai paremmin. Haasteena on, ettei vertauskohteita ole kun rakentaa yritystä ensimmäistä kertaa. Aina voi toki kysyä muilta, mutta puhutaan vielä suuresta erosta verrattuna siihen, jos olisit kokenut asiat itse. Teemme 80% asioista täysin oikein ja se myös varmistaa, että ainakin 80% asioista tulee menemään hyvin.

Haasteita tulee kaikille ja ne ovat aina erilaisia. Kolmen hengen kaveriporukassa on eri haasteet, kuin 20 hengen asiantuntijaorganisaatiossa. Aina pitää tottua uuteen asetelmaan ja ymmärtää, että jotkut asiat eivät enää skaalaudu samalla tavalla.

On tyhmää oppia kantapään kautta, mutta joskus niin oppii parhaiten.

Tässä vielä viime aikoina korostunut neuvo: kaikki menestyneet yritykset tietävät omat numeronsa.

Kirjoittaja

Joonas Korgan

Toimitusjohtaja

Kategoria


+358 40 568 4617


+358 40 568 4617

Scroll to Top